De zeldzame Korenbloem en bewaartips Radijs en Spinazie

|B| De Boon in de Tuin
Het hitterecord voor dit jaar staat op knappen, dus begeef ik me stilaan binnenshuis. Met zo min mogelijk inspanning beweeg ik me voort om te voorkomen dat ik ga transpireren. Prima weer dus om even een bericht te typen over de schitterende Korenbloem (Centaurea Cyanus).
En verder: bewaartips voor verse radijs en spinazie, Lupine in een pot: het kan! Bij de sectie gevonden voorwerpen de Boerenjasmijn. Een schitterende plant die doet denken aan de Parelstruik. Dus blijf rustig zitten, keep it cool en lees snel verder!

De zeldzame Korenbloem


Korenbloem Cornflower

Korenbloem (Centaurea cyanus) wordt gerekend tot de Composietenfamilie (Compositae Asteraceae) en groeide traditioneel op akkers tussen het graan. Het is een inheemse plant die vroeger volop voorkwam, maar de laatste tiental jaren fors achteruit is gegaan. Hij heeft slechts weinig ruimte nodig heeft, kon hij makkelijk tussen het graan overleven. Maar omdat tegenwoordig met steeds zuivere granenmengsels wordt geteeld, komt de plant in die omgeving bijna niet meer voor. Vandaar dat hij in Nederland op de Rode lijst van planten staat. In Vlaanderen heeft hij zelfs de status 'achteruitgaan'. Reden temeer dus om hij in je tuin te zetten!


Vlinders, bijen, zweefvliegen en hommels zijn er meer dan dol op!

Het is niet alleen een prachtige bloem om naar te kijken, maar is ook nog eens goed voor onze gevleugelde vrienden. In de bloeimaanden (juni-augustus) produceert hij veel nectar is daarom zeer in trek bij hen.  


Korenbloem Cornflower


Zaaitips en plantadvies Korenbloem

Het liefst groeit de Korenbloem op droge, open en een voedingsrijke zandgrond. Het is een pionier plant die op droge grond met weinig voedsel toekan. Dus zet de plant niet naast de composthoop, maar op een lekkere zonnige en droge plaats en hij zal u belonen met de meeste mooie diep donkerblauwe bloemen. Kijk uit met bestrijdingsmiddelen, want daar is de Korenbloem erg gevoelig voor, dus mocht je sproeien, ga er dan ruim omheen. Zodra de bloem uitgebloeid is, ga ik de zaaddozen nauwlettend in de gaten houden. Ik wil namelijk zoveel mogelijk zaden verzamelen van de Korenbloem om mee te kunnen ruilen met andere zadenruilers op de Nationale Proeftuin.

Bewaartip verse Radijs

Het was tijd om een tweede pluk (noem je dat zo?) Radijs uit de grond te halen. Een half rijtje leverde al gauw zo'n 20 radijsjes op en daar lagen ze dan: mannetje aan mannetje als een soort van geheim genootschap.

Radijs


Eenmaal schoongemaakt heb ik snel op gezocht hoe je ze het beste kan bewaren. Let op dat je zo snel mogelijk het blad en loof eraf snijdt. Doe je dit niet dan worden de Radijzen voos en droog, omdat al het vocht uit de Radijs naar het blad gaat. Leg ze daarna in een bak met ijskoud water. Hierdoor blijven ze lekker sappig en knapperig en kan je ze gemakkelijk enkele dagen bewaren in de koelkast.


Bewaren verse radijs

Bewaartip verse Spinazie

Ook de Spinazie was klaar om voor de eerste keer gesneden te worden. Nadat het blad is gesneden, kort even afspoelen met koud water. Bij de meeste groenten kan het helemaal geen kwaad deze even goed af te spoelen, zolang het water maar goed koud is. Daarna in een vergiet en zo in de koelkast. De spinaziebladeren kun je op deze manier ongeveer 1 á 2 dagen bewaren in de koelkast. Het lekkerste blijft natuurlijk toch om ze snel op te eten.

Ik heb wel eens gehoord dat men het eerste blad eraf snijdt en wacht tot het tweede blad is gekomen, omdat dat lekkerder zou zijn. Daar heb ik gisteren niets van gemerkt, want het eerste spinazieblad smaakte heerlijk. Even kort een uitje of knoflook aanfruiten in de koekenpan en daarna de Spinazie toevoegen en mee 'roerbakken' tot het een mooie donkergroene massa is. En dan smullen maar: een bom van vitaminen en ijzers!

Spinazie

Lupine in een pot: het kan!

Voor de mensen die zich afvragen of je Lupine in een pot kunt houden: ja, het kan dus! Zorg dat de plant niet uitdroogt en geef altijd netjes water 'van onderen', bijvoorbeeld via het schoteltje of een dompelbadje en zie hier het resultaat van slechts één zaadje.

Lupine in pot



Tot slot: gevonden voorwerp de Boerenjasmijn

Soms kom je wel eens wat tegen in de tuin en weet je absoluut niet wat het is. Zo vond ik eens drie 'stokjes' met een mooi groen blad eraan. Ik zag natuurlijk wel dat het geen onkruid was, maar wat was het dan wel? Vorig jaar kwam er alleen maar blad aan en ik dacht, ik geef ze nog één seizoen de kans. Als het struikje niet gaat bloeien, dan gaat ie eruit. Want ik wil zoveel mogelijk bloeiende planten in de tuin. En wat gebeurde? Ja je raadt het natuurlijk, het struikje is gaan bloeien, en hoe! Schitterende witte bloemen die heerlijk geuren. Even googelen en de gouden tip leidde tot de naam: Boerenjasmijn (Philadelphus behoort tot de familie van de hortensia's (Hydrangeaceae). Ik ben er reuze blij mee en dit struikje mag zeker de tuin nog niet uit!

Boeren jasmijn Boerenjasmijn

Deel met je vrienden