Chips maken in de oven

|B| De Boon in de Tuin
Chips. Wie krijgt er geen genoeg van? Gisteren maar eens naar de moestuin om een zak aardappels (Frieslanders) uit te steken en chips van te maken! Zelf chips maken? In deze blog lees je hoe je in 4 stappen de lekkerste chips zelf maakt. 


zelf chips maken aardappels

Stap 1: Snijden

Snijd eerst de aardappels in schijfjes met een rasp waar zo'n vlijmscherp mesje aan de zijkant zit of een groentesnijder. Gewoon rustig aan doen, dan kan er weinig mis gaan anders hou je geen vingers meer over om in de tuin te werken. De schil heb ik eraan laten zitten. Ik hou wel van een lekker korstje aan mijn chips. Dep ze even af met een stuk keukenpapier of theedoek. Zo blijft er iets minder vocht in zitten en komen ze lekker knapperig uit de oven.

Zelf chips maken van aardappels

Stap 2: Kruiden


Zoals het een ware topkok betaamt: niet teveel toevoegen. Een beetje Kerriepoeder (of Paprika of wat je verder lekker vindt), wat zout en olijfolie (paar druppels her en der volstaan) en de natuur doet de rest.

Zelf chips maken van aardappels


Stap 3: Bakken


Een beetje speuren op internet leerde me dat de oven op 200 graden moest en de piepers ongeveer een minuutje of 20 moesten bakken tot ze mooi goudbruin waren. Houd het wel een beetje in de gaten, want iedere oven is natuurlijk weer anders en ook niet alle piepers zijn hetzelfde.

Zelf chips maken van aardappels


Stap 4: Smullen!


Zo gezegd, zo gedaan en dan wordt het smullen tot in de late uurtjes. Je merkt al snel dat één bakplaat met schijfjes niet volstaat. Zodra de eerste uit de oven komt, kun je alweer bijna aan de tweede beginnen, zo lekker zijn ze!

Zelf chips maken van aardappels


Jouw chips: leuk om van je te horen!

Dit was hoe ik chips maak. Hoe maak jij chips en heb je nog goede tips of leuke variaties? Ik ben heel benieuwd, dus laat vooral even een reactie achter bij dit bericht.

Deel met je vrienden