Spring 2014 en foto's tuin

|B| De Boon in de Tuin
Wat een rare week. Het warmste lenteweekend ooit, tuinheld Lodewijk Hoekstra zet zich af tegen de tuinzooi van zijn eigen sponsor, al mijn stekprojecten zijn gelukt en de piepers zitten al in de grond. Het is pas begin maart, maar het belooft een lekker heftig seizoen te worden. Lees snel verder wat er op dit moment allemaal in mijn tuin gebeurt!

narcis voorjaar lente spring 2014

Bieslook scheuren


Nu (zo begin maart) is het ideale moment om Bieslook te scheuren. Scheuren is in mijn geval wat te zwaar aangezet, omdat mijn planten nog niet zo groot zijn. Ik heb een polletje uitgegraven en in elk potje een aantal stengels gezet. Deze gaan op termijn naar het kruidengedeelte in mijn moestuin.

Tip: Je kan ze heel goed als een haagje rondom wortels zetten. Door de sterke uiengeur raakt de wortelvlieg in verwarring en zal hij je wortels verder met rust laten. Als de pollen wat groter zijn, dan kun je ze gewoon met een spade in tweeën of vieren delen.


bieslook stekken gescheurd lente

De Lupine


Deze plant (de Lupine) heeft een enorm verhaal. Wil je weten wat het verhaal achter deze plant is? Lees dan deze post!


lupine lente voorjaar

Blauwe druif


Een klassieker onder de klassiekers: de Blauwe druif. Bolletje in de grond, vergeten waar je hem hebt gepoot en volgend verrast worden door een intens blauwe kleur in je tuin. Het blijft een leuk plantje. 


blauwe druif lente

Lupine in pot: het kán!


Er is me weleens de vraag gesteld of je Lupines kan houden in een pot. Onderstaande foto is daarvan het levende bewijs. Deze Lupines heb ik vorig jaar gezaaid in de pot. De hele winter heb ik er niks aan gedaan en nu beginnen ze volop uit te lopen. Ik zeg: het bewijs geleverd, je kan Lupines houden in een pot!

lupine in pot lente

Struikroos stekken


Twee jaar geleden heb ik bij de Aldi twee stokken van een struikroos gekocht. Het kostte minder dan € 5,-. Van deze struikrozen heb ik eind september stekken genomen van ongeveer 30 cm. Tweederde daarvan heb ik onder de grond gezet en eenderde daarvan boven de grond. Ze beginnen nu weer volop uit te lopen. De winter is natuurlijk ontzettend mild geweest, maar toch denk ik dat je deze struikroos erg goed kan stekken. Ik heb er nu in ieder geval weer vier nieuwe struikrozen bij en komende herfst ga ik het zeker weer proberen!


struikroos stekken lente


De bloeiende verassing: Viburnum Tinus


De Viburnum tinus is echt een verassing in mijn tuin. Bij de aanschaf ervan had ik nooit gedacht dat deze plant zo lang zou bloeien. Hij bloeit al vanaf half december tot nu (half maart). Mijn exemplaar is er eentje op een stam. De bedoeling is dat het uiteindelijk een bolboompje gaat worden. De eerste gevleugelde vrienden van dit seizoen hebben hem ook alweer gevonden.


Viburnum tinus lente

Deel met je vrienden