Update de moestuin in april

|B| De Boon in de Tuin
"April doet wat ie wil" werd deze week meer dan waar gemaakt. En alle clichés zijn waar, dus hadden we fikse buien met windstoten en hagel, afgewisseld met veel zonneschijn. Kortom lekker groeizaam weer en alles (ook het onkruid) schiet de grond uit! Deze keer een update uit de moestuin met als thema 'Gevonden voorwerpen'. Lees snel verder en ontdek wat ik tussen de buien door allemaal vond in mijn volkstuin!



gevonden voorwerpen verloren moestuin volkstuin


Maggi-plant

Als je een volkstuin hebt dan zul het vast herkennen: de oude eigenaar heeft van alles achtergelaten. Meestal is het een berg afval en onopgeruimde plantenresten, maar soms is dat ook iets heel aardigs.




Zo kwam ik erachter dat er een heuse Maggi-plant (Lavas of Leviticum officinale) bij mij op de tuin staat. Ik dacht eerst dat het een bloem was, totdat mijn tuinbuurman zei: "Nee joh, das een maggi-plant. Daar plukken wij al jaren van!".

Mooi! Ik heb dus een Maggi-plant op mijn tuin. 'Blij, LOL, happy!' Omdat het zo'n grote knol was, heb ik er meteen wat stukken afgestoken. Altijd handig om weer mee te ruilen met ander tuinbuurmannen of -vrouwen.

maggiplant volkstuin moestuin lavas Leviticum officinale
Maggikruid, jonge scheuten zijn een delicatesse

De Maggi-plant smaakt nog het meest naar pittige Selderij. Het lijkt wel Selderij die op zoutwater heeft gestaan. Lekker smakelijk dus voor in de soep, maar ook rauw in salades. Als je hem nog niet hebt in je tuin, dan is het zeker een aanrader. Bij mij gaat het een vaste waarde worden in de kruidenhoek op mijn volkstuin!

maggiplant volkstuin moestuin lavas Leviticum officinale
Maggikruid oftewel Lavas


Beschrijving Maggiplant

Het blad van de Lavas (Levisticum officinalis), bijgenaamd maggiplant, smaakt erg naar maggi. In de volksmond wordt de plant ook wel genoemd: lubbestok, Franse selder, bergselder, bastaardselder, leverstok, manskracht, processieplant en sermontaine.

Als je ermee bezig bent is het net of iemand een pot Maggi heeft laten vallen (wel lekker overigens) Daar kun je eigenlijk ook meteen het gebruik afleiden. Heel veel gerechten kun je er smakelijk mee kruiden. Het is een echte natuurlijke smaakversterker.

"Wist je dat deze plant géén ingrediënt van het originele recept van Maggi zoals wij dat kennen?"

De plant kan wel tot een meter hoog worden en je kunt hem jaren achter elkaar als vaste plant houden op je moestuin. Het kruid is erg makkelijk in onderhoud en groeit eigenlijk op alle grondsoorten.


maggiplant volkstuin moestuin lavas Leviticum officinale
Maggikruid gescheurd in meerde knollen

Je kunt het kruid zaaien in maart in de volle grond. Daarna plant je ze uit op een afstand van 40 x 40 cm. Let er wel op dat het zaad traag kiemt. Het eerste jaar worden de planten ca. 40 cm hoog. Zorg dat de plant voldoende vochtitg blijft. Verder behoeft hij eigenlijk geen verzorging. De plant is verder erg eenvoudig te vermeerderen door te scheuren. Dit doe je bij voorkeur in de lente.


soep recept maggiplant volkstuin moestuin lavas Leviticum officinale
Recept voor lekkere soep!


Je kunt het verse groene blad oogsten zolang dat aanwezig is en gebruiken (meekoken) in heel veel vlees- en visgerechten, soepen en sauzen. Het kan ook gedroogd worden om het langer te bewaren. Invriezen is eigenlijk niet zo'n goed idee. Daardoor verlies je teveel van de smaak.


Lost Onions

Zoals ik al zei is niet alles even prettig van de vorige eigenaar. Er lag nog een hele bos uien te 'drogen' op de tuin. Tegen de tijd dat ik de tuin erbij kreeg, waren deze uien al zo nat en muf dat je van 'drogen' niet echt meer kon spreken, dus heb ik ze meteen op de composthoop 'gebonjourd' (ondanks dat taalpuristen dit woord zullen afkeuren, bekt het wel lekker). 

uien plantuien volkstuin moestuin
De uien met ernaast enkele hortensiastekken

Wat schetste echter mijn verbazing? Door de zachte winter en het vroege voorjaar zag ik allemaal groene staken uit de composthoop komen. De uien waren helemaal opnieuw aan het uitlopen. Daarop heb ik ze maar weer netjes een plaatsje gegeven in een rijtje op de tuin. Hopelijk wordt het nog wat dit seizoen, anders is het gewoon een leuk experiment geweest. Weten we dat ook meteen weer.


uien plantuien volkstuin moestuin
De uien: hopelijk gaat het lukken

Poging tot een poëtische verhandeling

Na het zien van het schitterende programma Maarten's Moestuin (elke maandag 19:20 op Ned2) is in mij een literair zaadje ontsproten. Maarten heeft het geplant en deze zaailing wil nu alleen maar groeien. Beschermt moet hij worden, die teerling!

Het is slechts het begin. Wellicht kunnen we het op basis van crowdsourcing laten uitgroeien tot een ode, een lofzang aan de moestuinier. Doe dus vooral mee!


Nog in 't vroege ochtendgloren,
Op weg naar 't land.
De rest ter wereld is hem vreemd,
Slechts 't gewas kan hem bekoren.

Om te spitten en te zaaien
Ploegde hij met nijvere hand
Gestaag werkend, 
tot het bittere end.

Met de knieën in de klei,
het zilte kopzweet voorop.
...
...
...
etc.

Verder lezen?

Check dan eens deze berichten over het maken van een moestuinplan en alle andere tuintips op dit blog. Wil je lekker verder met zaaien? Hierrrrr allemaal handige zaaikalenders!

Laat je horen in de comments

- Ook wel eens wat gevonden in jouw moestuin? Laat een berichtje achter!
- Heb je een aanvulling op het gedicht? Heel graag!

Deel met je vrienden