Foto's siertuin en Engelse border

|B| De Boon in de Tuin
Terwijl iedereen zich deze dagen verdringt om de bleekwaterpoliticus aan te vallen naar aanleiding van de Europese Verkiezingen (terecht overigens, maar dat terzijde), verschanst deze kantoorslaaf zich heerlijk in de tuin. Een wereld waar politieke voorkeur er niet toe doet. Waar het enkel om rust en schoonheid gaat. Kom tot rust na al dat verkiezingsgeweld en duik in mijn Engelse border in wording!

siertuin engelse border ridderspoor geranium nepeta



siertuin engelse border geranium nepeta

Boven: de Nepeta's (kattenkruid) met roze Geraniums maken een prettige combinatie. Bijen zijn er dol op!




Boven: dit is Ridderspoor (Delphinium). De plant is enorm gegroeid en is nu bijna twee meter hoog. Een schitterd karkas geladen met goed gevulde kleurbommen die binnenkort tot explosie gaan komen.


siertuin engelse border geranium nepeta


Boven: wederom de combinatie Nepeta met Geranium, gewoon omdat ie zo mooi is.


siertuin engelse border geranium nepeta


Boven: daar doen we het allemaal voor! Bijen die vrijelijk van de ene naar de andere bloem zoemen. In een wereld zonder Monsanto's, mét vrije zaden en een enorme biodiversiteit hebben bijen een prima leven. Laten we ons daarvoor sterk blijven maken. Tot zover deze preek voor eigen parochie. Amen.

Engelse border in wording

Ik ben helemaal weg van Engelse borders en in mijn tuin probeer ik dat enigszins na te bootsen. Mijn grote doel is dat er geen enkel stukje grond zichtbaar is. Mijn siertuin is met zo'n 150m2 niet al te groot te noemen (meeste Engelse tuinen zijn vele malen groter), maar qua borders en beplanting begint het er op te lijken.

Onderstaande foto's heb ik met tegenlicht en in de ochtend genomen. Dat gaf een heel mooi effect omdat alle plantstructuren en en bloemgeraamtes mooi in beeld komen.

siertuin engelse border ridderspoor geranium nepeta


siertuin engelse border ridderspoor geranium nepeta


siertuin engelse border ridderspoor geranium nepeta


Zaden ruilen?

Wil je zelf ook zo'n border maken? Dat kan! De zaden van de Korenbloem, Ridderspoor, Monnikskap en Lupine ga ik bewaren om te ruilen dit najaar. Door te ruilen krijg ik ook weer nieuwe soorten in mijn tuin en vergroten we samen de biodiversiteit in ons land. Bijtjes blij, iedereen blij!

Heb je interesse om zaden te ruilen? Laat het me weten via een reactie op dit bericht of stuur een tweet naar @keesdeboon.


Jouw tuin: leuk om van je te horen!

Dit was een stuk van mijn siertuin in beeld. Hoe gaat het bij jou in de tuin / balkontuin / engelse tuin? Ik ben heel benieuwd. Laat dus vooral even een reactie achter!

Deel met je vrienden