Tips voor de moestuin in juni / juli

|B| De Boon in de Tuin
Wat een knaller! Jetta Klijnsma (PvdA) maakte 'moestuin' dagenlang trending topic met haar uitspraak over de moestuin als aanvullend pensioen en trok later deze keutel noodgedwongen weer in.

Daarmee 'oogstte' ze veel kritiek. Toen die storm (en alle grappen) overgewaaid was, verdrong de ene na de andere de 'expert' (bijv. Financiële Dagblad, Elsevier, NRC) zich om te melden dat een eigen moestuin nog niet zo'n gek idee is.

Ja, hé hé, hoor ik je zeggen, dat weten wij toch al jaren! Goed, over tot de orde van de dag.


Rondje moestuin

Het werd weer eens tijd voor rondje door mijn moestuin. Lees dus snel verder en kom alles te weten over mijn 'lessons learned', boeren-blunders en kleine succesjes!

De Maggiplant is inmiddels mooi aan het bloeien. De planten zijn zo'n twee meter hoog geworden. Rechts daarvan zie je nog een rijtje Bieslook. Die heb ik begin dit jaar in stukken gedeeld en dat ga ik volgend jaar weer doen.

Dat wordt straks de bescherming voor mijn wortelgewassen tegen wortelvlieg. Ik zet de Bieslook dan direct naast de wortelgewassen en door de sterke geur van de Bieslook raakt de wortelvlieg in verwarring. Zo blijven (hopelijk) mijn wortelgewassen gespaard.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Maggi-plant (Lavas oftewel Leviticum Officinale)
De eerste tomaten (Roma's) hangen er aan. En dat voor een tomatenplant in de volle grond! Ik ben er erg blij mee. Nu maar hopen dat ze lekker snel gaan rijpen.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Tomaat Roma
Ben niet heel erg bewust bezig met rijtjes op de moestuin, maar deze staan er wel erg mooi bij (al zeg ik het zelf ;-)

Op de voorgrond staat Pastinaak. Je leest nogal eens dat dat lastig kiemt, maar daar had ik weinig last van. Gewoon in de volle grond gezaaid en alles is goed uitgekomen. Inmiddels heb ik ze nu twee keer uitgedund.

Daarachter zie je Rode biet. Die heb ik wél voorgezaaid in een tray. Ik denk dat ik dat volgend jaar niet meer ga doen. Het is nogal wat werk en de zaden zijn groot genoeg om gewoon los uit de hand in een rijtje te zaaien. Check hier een lekker recept voor Rode biet in zure room!

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Mooie rijtjes: pastinaak, rode biet, sla en wortel
De vroege aardappels (Frieslanders) heb ik inmiddels gerooid. Dit zijn de rijtjes met de 'late' aardappels (Michella). Die ga ik binnenkort oogsten.

Je ziet dat de planten nu al duidelijk klaar zijn met groeien en al beginnen te verdorren. Waarschijnlijk heb ik ze wat te vroeg gezet (eind maart) waardoor ik er de winter niet helemaal mee zal doorkomen.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Aardappels Michella (late aardappel)
Ja hier is ie dan: mijn fameuze Dahlia-laantje! Het is de diep-donkerrode Dahlia Arabian Night met daar tussendoor een licht rose variant. Die is wat langzamer met opkomen en bloeit nog niet.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Het Dahlia-laantje
Dit is wel de grap van het jaar. Ik heb aan één kant van de staken bonen geplant die helemaal geen klimbonen blijken te zijn! Dacht dat het stokbonen waren, maar toen ik nog eens goed op het pakje keek, bleken het stambonen te zijn.

Op de foto zie je overigens de stokbonen, die dus wel gaan klimmen. Volgend jaar toch maar beter op het pakje kijken!

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Stokbonen
Vorig jaar heb ik een veldboeket-mengsel gezaaid voor de bijen. Afgelopen winter heb ik daar niks meer aan gedaan en dan krijg je dit: een explosie van kleuren en bloemen!

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
De bijenhoek
De Courgettes heb ik niet voorgezaaid, maar direct op een zaaibedje in de volle grond. Omdat het vorig jaar zo moeizaam ging, heb ik deze keer gewoon het hele zakje gezaaid. Resultaat: heul veul Courgettes.

Uiteindelijk heb ik er zes uitgeplant in een rij(dat is eigenlijk nog wel heel erg veel). Omdat Courgettes lekker veel mest kunnen gebruiken, heb ik eerst een geul gemaakt en die helemaal gevuld met compost en mest. Daar heb ik de planten in gezet.

D'r zitten nu al flink wat baby-Courgettes aan, dus dat wordt smullen binnenkort!

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Courgettes
Ja, je zou het niet altijd zeggen, maar ook ik leer van mijn fouten. Vorig jaar werden mijn tere boerenkoolplantjes volop aangevreten door, wat later bleek, duiven. Daardoor liepen ze zo'n achterstand op, dat ik uiteindelijk maar kleine Boerenkooltjes overhield in de winter.

Dit jaar dus anders en direct een net gespannen (een net van 5m x5m met PVC-buizen van 4m). Ook de Spruiten staan eronder.

Zowel de Spruiten als de Boerenkool heb ik in april voorgezaaid op een zaaibed in de volle grond. Dat ging heel erg goed, dus dat blijf ik voortaan zo doen.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Boerenkool en spruiten onder net ivm duivenvraat
Het is de eerste keer dat ik Suikermaïs in de tuin heb staan. De kolven beginnen zich langzaamaan te zetten. Ik ben van plan om de kolven eens te roosteren en om er bijvoorbeeld maïsbrood van te maken.

Rechts daarvan zie je een rijtje met tomaten (Beefmaster). Als het allemaal lukt dan worden dat hele grote vleestomaten. Lekker om bijvoorbeeld tomatensaus mee te maken.

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Suikermaïs en tomaten (Beefmaster)
Dit is mijn (on-) kruidhoek. Hier heb ik allemaal kruiden staan zoals: Tijm, Peterselie, Salie, Kervel, Munt, Kamille, Mosterdkruid en Oregano. Omdat ik zo'n last heb van puingras (onkruid) is de hoek een beetje overwoekerd.

Omdat een huurder op de volkstuin zijn tuintje niet meer kon (en wilde) onderhouden heeft men besloten om dat tuintje weer vrij te maken voor een volgende huurder. Dat is op een erg on-orthodoxe wijze gedaan: het tuintje (naast mijn tuintje) is nu helemaal platgespoten met Roundup. Bezopen toch?

Mij werd ook Roundup geadviseerd tegen het puingras. Ben daar maar niet verder op in gegaan. Omdat ik alles biologisch wil houden, zit ik er aan te denken om volgend seizoen worteldoek te spannen en daar de kruiden in te zetten door gaten in het doek.

Zo krijgt het puingras geen kans en krijgen de kruiden alle ruimte om te groeien. Wat denk jij, een goed idee?

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
de (on-) kruidenhoek
Nou, vooruit nog één keertje dan: mijn rijtjes ;-)

moestuin in juni, wat te doen in moestuin, moestuin planning, voorzaaien, hoe snoeien, hoe moet je snoeien, hoe moet je spitten, wanneer moet je spitten, wanneer moet je snoeien, moestuin zaaien in juni, zaaien juni moestuin, wat kun je in juni in de moestuin doen, wat te doen in de volkstuin, bieslook, tomaten, aardappels, boontjes, dahlia's, sla, andijvie, courgette, courgettes
Rijtjes met andijvie, wortels, sla, rode biet en pastinaak

Jouw moestuin: leuk om van je te horen!

Dit was mijn moestuin in beeld. Hoe gaat het bij jou in de moestuin/balkontuin/volkstuin? Ik ben heel benieuwd. Laat dus vooral even een reactie achter!

Deel met je vrienden