10 Gratis Moestuin Tips

|B| De Boon in de Tuin
G. Santayana (1863-1952) zei eens: "Those who do not learn from the past are doomed to repeat it". En zo is het ook met een moestuin. Elk seizoen doe je ervaring op en leer je weer nieuwe dingen. Daarom leek het me een goed idee om mijn aantekeningen met jullie te delen.

10 moestuinlessen tips


Les 1: Erwten en duiven gaan niet samen

Duiven vinden erwten schijnbaar heel erg lekker, dus zijn ze aangevreten. Dit jaar geen erwtenoogst voor mij. Volgend jaar dus zeker een net erover spannen.

erwten peulen vogelvraat vogels
De erwten hier nog zonder net en veilig in de grond

Les 2: Kromkommers zijn een musthave

Komkommer planten in de moestuin. Dit jaar heb ik ze kant-en-klaar gekregen van een tuinbuurman (hij had overschot) en dat was eigenlijk de trigger voor mij:

'Ik moét volgend jaar ook komkommers in mijn tuin!'

Dan heb je vanaf medio juni heerlijk verse komkommers of 'kromkommers'. Beter dan die waterbommen uit de supermarkt.


Komkommer uit de moestuin
Komkommers uit de moestuin


Les 3: Radijs overkill en wortelschaarste

Eén rijtje met radijs is meer dan voldoende voor mij. Dit jaar had ik drie rijen en ik heb gemerkt dat dat teveel is voor mij. Daarbij heb ik altijd last van ondergrondse vraat. Ik weet niet goed wat het is, maar het lijkt op wortelvlieg, maar het zouden ook muizen kunnen zijn. Anyway: minder radijs voor mij.

radijs zaaien radijsjes
Goed kijken dan zie je in de verte opkomende radijs :-)


En wat je dan van het een teveel hebt, dat heb dan van het ander weer te weinig. Meer rijtjes met wortel zaaien bijvoorbeeld. Daarvan had ik nu 1 rijtje staan en dat mogen er volgend seizoen best 3 of 4 worden.

wortelen wortels peen moestuin
Slechts 1 rijtje wortelen


Les 4: Het zwarte gat met bonen

Meer bonen in hetzelfde plantgat zaaien. Bijvoorbeeld minimaal vijf in plaats van drie. Dat geeft een wat vollere struik en je weet zeker dat er voldoende kiemen.

stambonen sperziebonen bonen
Opkomende stambonen (sperziebonen)

Les 5: Zaaibedden terug van weggeweest

Pompoen, boerenkool, andijvie en spruiten heb ik op een zaaibed gezaaid. Vorig jaar had ik het voorgezaaid en daarna overgepot. Alles bij elkaar genomen was dat nogal wat werk. Voortaan zaai ik deze groenten gewoon op een zaaibedje van ongeveer 1m x 1m.

Les 6: Spitten is vloeken in de permacultuurkerk

Spitten met een spade ipv spitvork, zou behoud ik op mijn zanderige grond toch een mooie kluit die ik beter kan omscheppen. Met de spitvork wordt het - bij mij in ieder geval op zandgrond - te los/mul.

Uiteraard zijn er voor- en tegenstanders van spitten. Ik spit zo weinig mogelijk en probeer de bodemstructuur zoveel als kan met rust te laten. Lees ook mijn column daarover 'Gedogen is het nieuwe schoffelen'.


wel of niet spitten permacultuur
wel of niet spitten


Les 7: Voorzaaien pastinaak is zó 2014

Pastinaken heb ik voorgezaaid, maar die wilde niet goed kiemen. In de volle grond lukte dat wel heel erg goed. Voortaan zaai ik pastinaak dus direct in de volle grond.

pastinaak vergeten groente pastinaken
Pastinaak in vol ornaat


Les 8: Less is more bij spinazie

Ik had nu de spinazie lekker dik gezaaid, maar daardoor komen de bladeren niet goed tot ontwikkeling. Dus de spinazie voortaan (nog) dunner zaaien.

'Lazy is my second name', dus moet ik proberen om het volgend seizoen de rijtjes zo goed mogelijk onkruidvrij te houden. Dit maakt het oogsten een stuk makkelijker en scheelt een boel uitzoekwerk op het aanrecht.

spinazie zomerspinazie bladspinazie
Lekker groene spinazie

Les 9: Tomaten en 'kill your darlings'

Het is alom bekend en toch ben ik erin getuind. Ik kon geen afscheid nemen van mijn zaailingen, dus heb ik ze eigenlijk allemaal in de volle grond gezet.

Dat leidde ertoe dat mijn tomaten veel te dicht op elkaar stonden. Dus volgend seizoen minder tomatenplanten verspenen en de tomaten verder uit elkaar planten.

En als ik dan toch bezig ben, meteen even elke plant van een stevige paal/stok voorzien. Scheelt later in het seizoen weer werk.



tomaten moestuin tips
De tomatenplanten erg dicht op elkaar

Les 10: Minder patatten poten

Deze les is een simpele: gewoon minder aardappels poten. Ik had dit seizoen 5 rijen met vroege aardappels (1,5 kg pootaardappelen Frieslanders) en 5 rijen met  late aardappels (1,5 kg pootaardappelen Michelle). Een rij is ongeveer 6 meter.

Achteraf gezien is dat teveel. Het resulteerde bij mij in ongeveer 80 kg aardappelen!


aardappels poten leggen pootaardappel
Piepers gelegd/gepoot

Van de oogst dit jaar heb ik de kleintjes bewaard in de koelkast (donker en koel). Dat zijn mooie 'potertjes' - zoals dat heet -  voor volgend jaar.

De late aardappelen moet ik pas zetten rond Koningsdag (aldus een ervaren tuinbuurman) en niet rond eind maart, dan heb je ze te vroeg en kun je ze niet goed overhouden in de winter.


late aardappel aardappels poten
De late aardappels al helemaal verkleurd in juni

Jouw moestuin-lessen: leuk om van je te horen!

Dit waren mijn moestuin-lessen van afgelopen seizoen. Heb jij ook iets geleerd dit seizoen, of ga je volgend seizoen echt iets anders doen? Heb je nog goede tips? Ik ben heel benieuwd, dus laat vooral even een reactie achter bij dit bericht!

De uitsmijter

Ik had bonen gezaaid bij stokken en die dingen waren met geen stok omhoog te krijgen. Bij nadere inspectie op het zakje bleken het stam-bonen te zijn. Beetje dom natuurlijk, maar ik ben gelukkig niet de enige die deze vergissing maakt :-)

Deel met je vrienden