Update moestuin februari

|B| De Boon in de Tuin
Opruimen van oude plantresten en klaarmaken van de plantbedden doe je het beste in een heerlijk zonnetje. Kortom een moestuin in de aanloop naar het nieuwe tuinseizoen. De hoogste tijd voor een rondje moestuin. Lees dus lekker verder!

moestuin volkstuin februari


Met de warmte van zo'n heerlijk winterzonnetje begint het bij mij te kriebelen, dus vond ik het de hoogste tijd om de moestuin op te ruimen. Ik had nog wat boerenkool staan en heel veel pastinaak.

De pastinaak is afgelopen seizoen heel erg goed gegaan, dus zat ik met een overschot en dat kan je dan weer mooi uitdelen. Daar heb ik heel wat collega's blij mee kunnen maken. Heb je zelf nog pastinaak over? Check dan hier een recept voor heerlijke soep van pastinaak.


Een leuk detail: voor het rooien gebruik in een antieke drietand. De steel is inmiddels een paar keer vervangen, maar de drietand is begin 20e eeuw gesmeed (ergens 1920 of zo). Bijna een eeuw oud, maar spit als een dolle. Hij kan zeker nog een eeuw mee!

Volgens mij heb ik zo'n 10 kilo aan pastinaken geoogst. Het waren twee rijtjes van twee meter lang. Meer dan genoeg. Komend seizoen ga ik maar eens wat minder zaaien.


Januari en februari zijn mooie maanden om kleinfruit aan te planten. Zo heb ik onlangs een struik van de blauwe bes (Corymbosum 'Bluecrop') aangeplant. Deze zal het, hoop ik, goed doen op de zanderige en licht zure grond in mijn moestuin. Door het zachte weer zijn de eerste knoppen al uitgelopen. Dat wordt smullen straks van heerlijk verse blauwe bessen!



En nu de klap op de vuurpijl. In m'n vorige post schreef ik nog dat ik niet zou gaan zaaien in februari. En wat blijkt? Heb ik tóch drie rijtje vroege spinazie gezaaid (scherpzaad). Sja, het moestuinvlees is zwak en het zaaibloed kroop waar het niet gaan kan.

Kom maar op met uw commentaren...


Jouw moestuin: leuk om te horen!

Wat vind je van mijn zaaiactie? Hoe gaat het bij jou in de moestuin? Ik ben benieuwd, dus laat vooral jouw reactie achter!

Deel met je vrienden