Voorzaaien Moestuin tips

|B| De Boon in de Tuin
Het moestuin-seizoen is geopend en dat betekent voorzaaien. In deze post mijn tips en tricks van het voorzaaien en je leest wat je in maart zoal in de volle grond kan zaaien. Lees dus snel verder!
tips voorzaaien moestuin maart volkstuin

Kuipjes rule

Inmiddels ben ik helemaal verknocht aan mijn Becel-kuipjes. Let wel: dit is geen advertorial voor Becel, al doen de foto's wellicht anders vermoeden. Ik heb gewoon gemerkt dat het de perfecte maat is voor mijn voorzaai-activiteiten. Die voer ik overigens uit in m'n schuur annex mancave (lees hier meer daarover).

voorzaaien moestuin maart volkstuin

Stampen maar

Voordat ik de aarde in de kuipjes doe, zorg ik ervoor dat ie goed vochtig is. Dan hoef je er minstens twee weken niet meer naar om te kijken.

Daarna is het belangrijk dat de grond goed wordt aangedrukt, zodat de wortels van de jonge zaailingen goed contact kunnen maken met de aarde. Daarom heb ik een 'stamper' gemaakt om de potgrond in zo'n boterkuipje goed en evenredig aan te kunnen drukken.

Het is een stuk van een oude bezemsteel met daarop een afgerond plaatje hout geschroefd. Beetje primitief, maar het stampt als een tierelier!

voorzaaien moestuin maart volkstuin

Red Hot Chilipeppers

Hier een foto van wat zaden die ik nu heb voorgezaaid. Het is voor mij de eerste keer dat ik pepers zaai, dus ik ben benieuwd wat dat gaat worden dit jaar. Uiteindelijk gaan ze de volle grond in.

voorzaaien moestuin maart volkstuin tomaten paprika

Kill your darlings

Eén van de lessen die ik vorig seizoen heb geleerd, is dat je niet teveel moet voorzaaien. Meestal komt toch wel alles op en dan zit je met een bak vol zaailingen en ik wil ze dan ook allemáál bewaren, verspenen en uiteindelijk in de tuin zetten. Ik kan maar moeilijk afscheid nemen van m'n zaailingen, dus vandaar dat ik er dit seizoen minder voorzaai. Gewoon om mezelf in bescherming te nemen.

voorzaaien moestuin maart volkstuin

'Poedersuiker-methode'

Daarna strooi ik de bakjes af met wat brekerzand. Er kunnen nog wel eens wat grove stukken in dat brekerzand zitten en met een zeef krijg je alleen de mooie fijne korrels. Door zand te strooien voorkom je schimmelvorming op de pootaarde en blijven de zaden goed vochtig.

voorzaaien moestuin maart volkstuin

Mini dampkring maken

Nadat de bakjes zijn ingezaaid, schuif ik ze met z'n allen in zo'n grote plastic zak waar je ook het plastic afval in doet. Die zakken kun je gratis halen bij een supermarkt. Uiteraard volstaat een boterhamzakje ook als je maar één bakje inzaait. Om de plastic soep wat te verminderen gebruik je de zak natuurijk meerdere keren.

Doordat je een mini-klimaat hebt gecreëerd, verdampt het vocht niet zo snel en blijft de zaaiaarde lekker vochtig. Dit bevordert de kieming van de zaden en je hoeft niet telkens te checken of de bakjes nog water nodig hebben. Zodra het eerste groen zich laat zien haal je het plastic er vanaf en zet je de kiemen op een minder warme plek zodat ze rustig verder kunnen groeien.

voorzaaien moestuin maart volkstuin

Wat kan je zaaien in de volle grond in maart?

Als het goed is ligt je moestuin er nu lekker opgeruimd en zaaiklaar bij, een beetje afhankelijk van het weer natuurlijk. Lees deze posts nog even terug als je wilt lezen wat je nu ongeveer gedaan zou moeten hebben:

Zaaien in de volle grond kan inmiddels, want bij mooi weer warmt de aarde al lekker op, dus als het weer het toelaat, dan kun je het volgende alvast zaaien (zaaikalenders check je hier):

• Erwten
• Rode biet / Snijbiet
• Tuinbonen
• Spinazie
• Wortels (zomervariant)
• Radijs
• Aardappels poten
• Sla
• Vroege bloemkool
• Broccoli
• Uien en sjalot
• Peterselie

Hoe zaai jij voor? Leuk om te horen!

Dit was hoe ik mijn zaden voorzaai in de aanloop naar het buitenseizoen. Heb jij nog goede tips, of doe jij het bijvoorbeeld helemaal anders? Ik ben reuze benieuwd, dus laat vooral even een berichtje achter!

Deel met je vrienden