Het Vergrijsde Plankje

|B| De Boon in de Tuin
Of het nu gaat om een bord soep, handgescheurd brood, vers fruit of een toetje hemelse modder, het moet kennelijk allemaal op een vergrijsd plankje gefotografeerd worden. Vaak vergezeld van zorgvuldig uitgezocht brocante bestek afkomstig van een zondagse rommelmarkt in een slaperig Frans dorpje.

column vergrijsd plankje foodphotography

Goed. Als ik eten op een foto zie, dan ligt het bijna altijd op een vergrijsd plankje. Wat? Ja, een vergrijsde plankje, je leest het goed. Je kunt er niet meer omheen. Het is alom aanwezig: het vergrijsde plankje.

Pas op, voordat je verder leest, want ik help je nu aan iets waar je niet meer vanaf komt. Het is als trouwen, zwangerschappen of een auto die je gaat kopen. Opeens gaat iedereen om je heen trouwen of zwanger in jouw nieuwe auto rondrijden.

Let er maar eens op. Kijk eens goed naar foto's van recepten op pinterest, instagram of in magazines van supermarkten of blogs van foodbloggers. Ik geef je op een presenteerblaadje dat je een vergrijsd plankje tegenkomt. En als je er eenmaal op gaat letten, dan kom je er niet meer vanaf. Het heet de-vergrijsde-plank-voorjekop-ziekte en ik heb er al een tijdje last van.

Om je een indruk te geven heb ik wat voorbeelden verzameld op dit pinbord.

Follow Kees de Boon's board Vergrijsd plankje on Pinterest.

Op het web zijn zelfs uitgebreide handleidingen te vinden (bijv. hier, hier en hier) om je eigen vergrijsde plankje te maken. Pallet, vloerplanken, sloophout je kunt het zo gek niet bedenken.

De grote vraag dringt zich echter op: 'Waarom?' Wie heeft toch bedacht dat eten op een houten plank moet liggen? Geeft het iets rustieks aan de foto? Waarom ziet voedsel er (kennelijk) beter uit op een vergrijsd plankje?
 
Het zijn vragen die me niet meer loslaten. Toegegeven, er zijn belangrijkere zaken in het leven om je druk over te maken, maar dit zijn van die knagende vragen. Vragen waar je graag een antwoord op zou willen, maar waarvan je het antwoord nergens kan vinden.

Het is volgens mij niet zo dat de gemiddelde Vinexer of Randstedeling thuis van een plank eet. De meesten van ons zullen hun avondmaaltijd toch gewoon van een tafelkleed of zeiltje nuttigen. Of sla ik met deze aanname de plank volledig mis?

Het zou mij in ieder geval heel wat nachtelijk gepieker besparen als ik het antwoord wist. Daarom hoop ik dat er onder de lezers iemand is die het weet, dus laat vooral je reactie achter!

Deel met je vrienden