Moestuin update: Bieslook, Snijbiet en Aardappels

|B| De Boon in de Tuin
Piepers, snijbiet, bloeiende bieslook en nog veel meer. De temperatuur blijft nog wat achter voor de tijd van het jaar, maar de moestuin begint zich al mooi te vormen naar het seizoen  Kortom de hoogste tijd voor een rondje door de moestuin. Lees dus snel verder en check de foto's!

moestuin volkstuin mei juni

De bieslook staat schitterend in bloei en dat laten de bijen en hommels niet aan zich voorbij gaan. Deze vliegende wezens zijn de gevleugelde vrienden van een moestuin. Ze zorgen voor een goede bestuiving van al je bloeiende groente en fruit. Het beestje op de foto (boven) is overigens een vrouwelijke steenhommel.

sla gemende sla moestuin volkstuin
Gemende sla
De gemengde sla doet het uitstekend. Het is snijsla, dus je kan er lekker van blijven eten. Qua smaak kan hij zich meten met de wat pittigere rucola. Echt een aanrader.

snijbiet wortels bieslook moestuin volkstuin
Snijbiet (voorgrond) en wortels en bieslook (achtergrond)
Op deze foto wordt mooi duidelijk wat ik bedoel met m'n column de Strakke lijn. Je kunt er geen lat langs leggen, maar de kleine onnauwkeurigheid in de rijen wordt ruimschoots gecompenseerd door het weelderig groeien van de planten. Met schoffelen heb ik nooit last ondervonden van deze kleine kronkels in mijn groentebedden.

aardappels frieslanders piepers moestuin volkstuin
Vroege aardappels Frieslander
De piepers doen het ook mooi dit jaar en ik heb ze reeds voor de eerste keer aangeaard. Check hier mijn vijf beste aardappeltips! Mijn verwachting is dat ik ze medio juni kan oogsten en dan begint het grote smullen, want er gaat niks boven een vers geoogste aardappel, beetje zout, beetje olijfolie en verder niets. Bon appetit!

snijbiet blad stengel zon moestuin volkstuin
Snijbiet in de avondzon
Voor het eerst dit jaar heb ik snijbiet staan. Ik weet het, voor alles is een tijd, maar snijbiet had ik nog niet eerder geprobeerd. Marleen van Es heeft me aangestoken met haar mooie foto's van snijbiet. Zodra de snijbiet geoogst kan worden, wil ik haar recept van snijbiet in filodeeg gaan maken.

bloei bloeiende bieslook bijen moestuin volkstuin
Bloeiende bieslook
Naast de rijtjes met zomerwortelen heb ik een rij met bieslook gezet door simpelweg een aantal grotere pollen te scheuren en opnieuw te planten. Zo hoop ik de beruchte wortelvlieg te foppen. Op dit moment bloeit de bieslook fantastisch mooi en zwermt het van bijen en hommels eromheen.

aarbeien kleinfruit roodfruit moestuin volkstuin
Aarbeien
De aardbeien zijn bijna oogstklaar. Het lijkt erop dat, met de weinige neerslag van de afgelopen weken, de aarbeien wat aan de kleine kant gaan worden. Als je ze flink sproeit, of als er flink wat regen valt, dan zuigen ze zich helemaal vol met water en krijg je van die flinke jongens (een knuist vol, zeg maar).

Dit jaar heb ik besloten om zo lang mogelijk te wachten met het sproeien van de planten. Door niet te sproeien wordt de plant gedwongen zelf op zoek te gaan naar vocht, waardoor ze dieper gaan wortelen. Dan kunnen ze beter tegen een stootje als de echte zomerse droogte eraan komt.


bonen snijbonen droogbonen moestuin volkstuin
Bonen, droogbonen en snijbonen
De bonen staan al met hun kop boven de grond. Er zijn wijsheden die zeggen dat bonen de maand mei niet mogen zien, dus die van mij zijn in dat opzicht al in overtreding.

Bij de bonen heb ik dit jaar eens wat anders gedaan. In een aantal rijen heb ik 3 á 4 bonen in één gat gelegd en de afstand tussen de gaten zo'n 20 cm gehouden. In een aantal andere rijen heb ik de bonen heel dun gelegd met een onderlinge afstand van zo'n 5 cm. Eens kijken wat het beste resultaat gaat opleveren.

kruiden thijm oregano moestuin volkstuin
Tijm in bloei en daarachter oregano
Als ik mijn tuin in wandel, dan ruikt het altijd heerlijk want in het begin van het moestuinpad heb ik tijm en oregano gezet. Zo krijg ik elke keer een geurig welkom van deze trouwe keukenkruiden.

tomaten moestuin volkstuin tomaat
Tomaten
De IJsheiligen liggen alweer veilig achter ons, dus dat betekent dat het vorstgevoelige materiaal naar buiten kan. Heel wat ritjes met de fiets en krat heb ik al gemaakt om al m'n tomaten naar de tuin te verslepen. Inmiddels staan ze allemaal in de grond en met hun eigen stok erbij.

basilicum pesto moestuin volkstuin
Pesto in wording
De basilicum was ook groot genoeg om in de volle grond te gaan, dus daar staan ze dan te blinken, 6x6 plantjes basilicum. Genoeg om heerlijke pesto van te maken. Check hier een recept om zelf overheerlijke pesto te maken.

overzicht moestuin volkstuin gieter gieters
Een deel van de moestuin
Tot slot een overzicht van een deel van de moestuin. Gewoon omdat ie er nu (nog) zo mooi bij ligt. De komende weken zal alles (ook het onkruid) explosief gaan groeien en zal het beeld er niet meer zo vredig uit zien als nu ;-)

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Ik ben reuze benieuwd, dus superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden