Komkommer Inmaken recept

|B| De Boon in de Tuin
Komkommer gaat als een speer in de moestuin en behoort tot de fastgrowing veggies. Je kan er niet tegenop eten. Daarom maak ik het overschot in om er later ook nog van te genieten. Dit is een mooi inmaakrecept met azijn, suiker en dille voor komkommer uit eigen volkstuin.

Komkommer inmaken wecken moestuin volkstuin

Komkommer inmaken: de ingrediënten

Bereidingstijd: 20 minuten
  • 2 flinke komkommers
  • 500 ml azijn
  • 200 gram suiker
  • 1 theelepel zout
  • 1 eetlepel gedroogde dille
  • 12 peperkorrels (ongeveer)
  • Sap van 1 citroen
In dit recept hoef je geen extra water toe te voegen. Mocht je wat te kort komen bij het vullen van de potjes, dan kun je een beetje aanvullen met water uit de kraan.

Komkommer inmaken wecken moestuin volkstuin

Komkommer inmaken en/of wecken

Doe de azijn met suiker in een pan. Verwarm het geheel tot de suiker is opgelost. Daarna bij de komkommer in de gesteriliseerde potten doen en de kruiden evenredig verdelen over de potten.

Tip: de dille blijft vaak bovenop de inmaakvloeistof drijven. Daarom kies ik ervoor de kruiden voor- of ná het vullen van de potten over de potten te verdelen. Zo weet ik dat er in elke pot evenveel aan kruiden komt. 
Laat de potten minimaal een week of 3 á 4 staan, zodat de smaak goed in de komkommers kan trekken. De potten zijn ongeveer nog 4 maanden houdbaar als je gebruik maakt van potten met schroefdeksels. Na openen bewaren in de koelkast.

Komkommer inmaken wecken moestuin volkstuin

Komkommer Wecken

Voor het wecken van de komkommer volg je de gebruikelijke stappen (reinigen potten en ringen etc.) en doe je de komkommer in de potten. Voor dit recept heb ik 3 potten van een halve liter gebruikt.

Zet de potten in de pan en weck ze 30 minuten op 90 graden. Laat ze daarna rustig afkoelen op een theedoek. De komkommer blijft zo zeker nog een jaar goed.

Komkommer inmaken wecken moestuin volkstuin

Jouw recept met komkommer leuk om te horen!

Ik heb me laten vertellen dat dit de Scandinavische manier is om komkommer in te maken. Jij hebt vast ook een favoriet recept met komkommer uit de moestuin. Ik ben heel benieuwd, dus laat je tip achter in de comments.

Deel met je vrienden