Moestuin in April

|B| De Boon in de Tuin
's Avonds een uurtje erbij en de eerste echte warmte van de zon. Dat is april optima forma. Een maand waarin je veel kunt doen in de moestuin. In deze post een update van de moestuin in april.


Zaaien in de volle grond

Het was mooi droog weer en redelijk warm, dus besloot ik om de rode biet en koolrabi alvast in te zaaien. Een week eerder dan vorig jaar. Ik heb twee soorten rode biet ingezaaid. Twee rijen met Detroit 2 en vier rijen met Detroit Pablo F1. Daarnaast een rij met koolrabi (de Wener witte).

De zaden heb ik zo dun mogelijk gezaaid met de hand. Zeker met de zaden van de rode biet is dat goed te doen. Die kun je makkelijk per stuk 'leggen' in de zaaigeul. Daarmee voorkom je dat je later veel moet uitdunnen.

En ja, daar linksachter zie je een stok met een pootlijn. Soms maak ik een geul 'uit de hand' en soms is een pootlijn toch wel handig. Vorig jaar was ik erg van de 'kromme lijn'. Zo zie je maar dat alles kan veranderen, al moet ik zeggen dat het qua 'rechtheid' niet heel veel uitmaakt of je een geul maakt 'uit de hand' of langs een strak pootlijntje, althans bij mij dan.
rode biet koolrabi zaaien moestuin volkstuin

Na het zaaien de geulen weer dicht harken en licht aandrukken, zodat de zaden goed contact maken met de grond. Dat bevordert de kieming van de zaden.

rode biet koolrabi zaaien moestuin volkstuin

Moestuinselfie

Hoogste tijd voor een moestuinselfie. De selfiestick heb ik inmiddels gevonden. Nu alleen nog een remote control bedenken, want een foto maken op deze manier gaat niet lukken.

selfiestick moestuin volkstuin

Moestuinbedden bedekt met stro

De bedden waar voorlopig nog niks gezaaid wordt in afwachting van de IJsheiligen (bijv. tomaten, basilicum, courgette, bonen e.d.) heb ik afgedekt met stro. Dat gaat onkruidgroei tegen en zorgt ervoor dat de grond voldoende vochtig blijft.

Deze zandgrond droogt razend snel als het een paar dagen mooi weer is en dat is niet gunstig voor de planten. De mediterrane kruiden vinden het overigens heerlijk op deze grond (zie bijvoorbeeld de rozemarijn midden achter).

De groene sprieten die je her en der door het stro ziet piepen is bieslook (inzoomen). Die heb ik allemaal uit elkaar gescheurd en weer opnieuw in een rij geplant. Daar langs komen de wortelen. De geur van de bieslook brengt de wortelvlieg in de war en zo blijven, hopelijk, de wortels gespaard van vraat door de wortelvlieg.

zandgrond moestuin stro volkstuin afdekken

zandgrond moestuin stro volkstuin afdekken

lavendel stekken hoe

Lavendel stekken

De kruidenhoek is opgeschoond  en ik heb een hele rij met stekken van lavendel gezet. Een lavendelstek neem je van een lavendeltakje waar al iets van hout aan zit. De onderste bladeren strip eraf door het takje door vingers te laten gaan. Daarna steek je de lavendelstekken in de grond en zorg je dat de grond vochtig blijft.

Hopelijk slaan ze goed aan en heb ik over een tijdje een mooie strook met lavendel. Heerlijk om bijvoorbeeld de bloemen te drogen en in een katoenen zakje in de kast te leggen of in je kussen (schijn je goed van te slapen).

lavendel stekken lavendelstek hoe

Wil je weten wat je zelf kan doen in de moestuin in de april? Lees dan deze post met allerlei informatie over moestuinklussen in april.

Jouw moestuin: leuk om te horen!

Hoe ligt jouw moestuin er bij op dit moment? Heb je al groenten gezaaid of zelfs al iets uitgeplant? Ik ben benieuwd. Leuk als je een berichtje over jouw moestuin achterlaat!

Deel met je vrienden