Moestuin Update

|B| De Boon in de Tuin
De tweede helft van mei is traditioneel de periode waarin de moestuin een loopje met je neemt. Keek je eerst alles nog de grond uit, nu schiet het je met een rotvaart tegemoet. Ook het onkruid. Dus riemen vast want het is hoog tijd voor een update vanuit de moestuin.

moestuin volkstuin mei juni

Er is zo'n punt in het jaar dat je het even niet meer kan bijbenen in de moestuin. Januari geen probleem. Februari, maart en april ook niet. En dan ineens, zo halverwege mei, denk je bij jezelf 'wattskebeurrt'? Het scheurt allemaal de grond uit en het onkruid voorop. Waar je het eerst nog met een paar simpele steekje met de schoffel weg kreeg, is het nu serieus werk aan het worden.

Tussen het schoffelen en uitplanten is het natuurlijk ook intens genieten van al dat mooie groen en bovenal de bloeiende bieslook. Die paarse pluimpjes kunnen me eindeloos blijven boeien.

bieslook bloeiend bloei tijm kruiden moestuin
Bieslook en Tijm in bloei.
De kruidenhoek staat er lekker bij. Her en der groeit van dat lelijke kweekgras, maar dat neem ik voor lief. Het ruikt allemaal voortreffelijk en bijen zijn er dol op. De munt staat voorzichtigheidshalve in een emmer, want dat spul woekert als een gek.

Munt Tijm Oregano volkstuin moestuin kruiden
Munt, Tijm en Oregano.
Daar zijn ze dan, de rijtjes met bloeiende bieslook (en ja, er groeit ook onkruid in mijn moestuin). Het is een ontzettende bijenmagneet. Het gonst en zoemt aan alle kanten. De bieslook staat direct naast de rijen met wortel om zo de wortelvlieg te misleiden. Mocht dat niet werken, dan levert het nog altijd een fraai beeld op in de moestuin.

bieslook bloei moestuin volkstuin wortel wortelvlieg
Bieslook in bloei tegen wortelvlieg
bieslook bloei moestuin volkstuin wortel wortelvlieg
Bieslook in bloei tegen wortelvlieg

Knoflook mag natuurlijk niet ontbreken in de moestuin. Gelukkig staan ze er goed bij. Nog een paar weken en dan kunnen de knoflookbollen geoogst en gedroogd gaan worden.

knoflook tenen moestuin volkstuin
Knoflook in de moestuin

Het veldje met de bietensoorten. Op de voorgrond snijbiet (de gewone) en daarachter rode biet. De rode bieten zijn al uitgedund, dus ze kunnen nu lekker door groeien. Over een paar weken kun je met rode biet heerlijk dit recept maken. Ik kijk er nu al naar uit. Eet smakelijk alvast!

snijbiet rode biet moestuin volkstuin
Snijbiet en rode biet
Voor het eerst heb ik antiworteldoek onder de aardbeien gelegd. Naast dat het onkruid tegenhoudt, heeft het nog meerdere voordelen De belangrijkste is dat de grond eronder goed vochtig blijft. Vooral op de zandgrond in mijn moestuin droogt de grond erg snel uit. Door het antiworteldoek wordt verdamping beperkt en hoef je eigenlijk geen water meer te geven.

aardbeien antiworteldoek worteldoek moestuin volkstuin
Aardbeien op antiworteldoek
De basilicum staat z'n best te doen tussen het stro in de moestuin. Nog even en dan maak ik er pesto van. Het recept voor pesto vind je hier.

basilicum moestuin volkstuin
Basilicum in de moestuin
De eerste kilo's rabarber zijn inmiddels geoogst (recept rabarber hier). Nu laat ik de planten aansterken voor een laatste oogstronde. Daarna laat ik ze met rust zodat ze voldoende tijd hebben om te herstellen voor de winter.

rabarber stronken stelen oogsten moestuin volkstuin
Rabarber
De bloesem van de appelboom (Golden Delicious) is inmiddels bevrucht en de vruchtzetting is mooi te zien. Ik wacht eerst nog op de dunning die de boom zelf doet (meestal half juni). Daarna laat ik zo'n 2 á 3 goede vruchtbeginsels per knop zitten om verder door te laten groeien tot volwaardige appels.

vruchtzetting appelboom appel moestuin Golden Delicious
Vruchtzetting van de Golden Delicious appelboom
De aalbes zit inmiddels onder het net, want ik verwacht dat de bessen ieder moment van kleur kunnen gaan veranderen. Zodra dat gebeurt zijn de vogels er als de kippen bij om ze op te eten.

Aalbes aalbessen moestuin vogels net
Aalbessen onder het net
De koolrabi heeft het deze keer zwaar te verduren gehad van vraat door duiven. Desondanks hebben zich al wel kleine knollen gevormd. Voor de zekerheid heb ik er nu maar een stuk plastic overheen gespannen, zodat de planten kunnen herstellen van de vraat, want anders heb ik dit jaar geen koolrabi. Wordt dus vervolgd.

koolrabi vogelvraat duiven moestuin
Koolrabi met vogelvraat (duiven)
Tot slot nog een haffeltje kruiden afgeknipt om te drogen. Het doel is om er een Provençaalse kruidenmix van te maken. Heerlijk om mee te koken in pasta's, lasagnes of bij een omelet.

salie tijm volkstuin moestuin kruiden
Salie en Tijm

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Kan jij het nog bijbenen? Ik ben reuze benieuwd, dus superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden