Moestuin Update Herfst

|B| De Boon in de Tuin
De ochtenden zijn al een stuk frisser en de lucht is vochtig. Mistvlagen over heide en laagstaande zon die daar doorheen schijnt. Een schitterend beeld en dan weet je: het is herfst. Daarom in deze blog een update van mijn moestuin in de aanloop naar de herfst.


De herfst heeft iets melancholisch voor mij (meer daarover hier). Alles gaat net even een tandje trager dan in de zomer. De frisse, diepgroene kleur, die je in de maand mei en juni hebt, is van de planten af. Ze zijn niet meer zo crispy en fris groen. Toch doet de natuur nog haar uiterste best om het maximale uit het seizoen te halen.

phacelia groenbemester moestuin volkstuin
Groenbemester Phacelia
De groenbemester Phacelia is een hele leuke plant gebleken. Ik wist aanvankelijk niet zo goed wat ervan te verwachten, maar het blijkt een schitterende nazomerbloeier en een echte bijenmagneet. Ze zijn er dol op.

Het grote voordeel is dat Phacelia in de winter kapot vriest en dat maakt het onderwerken wel zo eenvoudig. Dat is wel wat anders met winterrogge. Die groenbemester groeit stug door in de winter en dan wordt het in het voorjaar een hele strijd om dat netjes onder te werken. Alles voor groenbemesters in de moestuin lees je hier.

bonen sperziebonen moestuin stambonen volkstuin
Bonen in de herkansing
Omdat mijn eerste lichting bonen mislukt was, heb ik half juli nog snel even een bedje opnieuw belegd met bonen. Die staan er nu prima bij, dus dat wordt smullen van écht verse boontjes. Als je die eenmaal gegeten hebt, dan wil je nooit meer anders.

heilige boon stokbonen moestuin volkstuin
Rara wat is dit voor boon?
Rara, wat is dit voor boon? Dit is de échte Heilige Boon. Meer daarover lees je hier. Het is een stokboon dus dat betekent een klimmer. En klimmen doet ie. Tot ruim twee meter hoogte. De bonen laat ik hangen zodat ze indrogen want het is een prima bewaarboon.

heilige boon stokbonen moestuin volkstuin
Tegenlicht door blad van de Heilige Boon
In september merk je snel dat het 's avonds het lichtschijnsel al zwakker wordt. Dat geeft een schitterend beeld als je fotografeert met tegenlicht. Zeker door de grote groene bladeren van de Heilige Boon.

pompoen moestuin volkstuin pompoenen
Pompoenen vragen veel water
De pompoenen hebben het pittig gehad deze zomer. Het zijn echte waterslurpers en daar is niet echt veel van gevallen de afgelopen weken. Flink bijgieteren heeft ervoor gezorgd dat ze nog wat in omvang zijn toegenomen, maar ik had ze iets groter verwacht. Desalniettemin wegen ze per stuk toch nog ruim zo'n 6 á 7 kilo. Ruim voldoende voor verwerking in diverse pompoenrecepten.

muskaatpompoen pompoen muskat volkstuin moestuin
Muskaat pompoen
De rabarber begint zich al terug te trekken onder de grond. Daarom heb ik bij elke plant een stok gezet. Het is me al te vaak overkomen dat ik in de winter lekker bezig ben en per abuis een plant raak of boven de grond werk. Nu weet ik in ieder geval waar ze staan als ze volledig onder de grond zijn verdwenen.

rabarber herfst najaar volkstuin moestuin
Rabarber maakt zich klaar voor de winter
Tot slot de boerenkool. Iets later gezaaid dan vorig jaar. Vanwege de droogte zijn ze nog niet heel erg groot, maar ik gok erop dat we een natte herfst gaan krijgen, dus dat moet goed komen.

boerenkool plantjes moestuin volkstuin
Boerenkool: echte winterkost

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Kom je al in de ruststand of ben je nog volop aan het zaaien? Ik ben reuze benieuwd. Superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden