Moestuin Update maart

|B| De Boon in de Tuin
Eindelijk. Het is maart. De winter ligt goeddeels achter ons en de temperatuur stijgt regelmatig naar waarden met dubbele cijfers. Op naar de moestuin. Heerlijk. In deze post een update van de moestuin in maart!

Moestuin update maart volkstuin moestuinieren volkstuinieren maart zaaien voorzaaien

Op de foto boven zie je dat ik mijn zaairegels niet met een strak lijntje trek. Dat maakt het lekker frivool in de moestuin. Eerder schreef ik al eens deze column over de strakke lijn.

De knoflook die vorig jaar oktober in de grond ging, is lekker aan het groeien. Ze staan er florissant bij. Het moestuinbed heb ik ruim voorzien van afgevallen herfstblad. Dat houdt onkruid grotendeels tegen en de grond blijft lekker vochtig en voorzien van voedingsstoffen. De knoflook aan de rechterkant (valt nog net te zien, rechterbovenhoek) is olifantenknoflook. Dat worden knollen zo groot als een vuist. Als dat maar goed gaat!

knoflook moestuin volkstuin maart voorjaar lente
Knoflook in maart
Eerder heb ik wel eens geschreven dat ik eigenlijk niet zaai in maart, maar het weer was zo goed en de grond was er eigenlijk wel klaar voor, dus heb ik gebroken met dat principe. In onderstaand moestuinbed zitten wortelen en in het midden twee rijen met bosuitjes. Samen met de bieslook aan de randen moet dat er voor zorgen dat de wortelvlieg van m'n wortels af blijft. Die raakt namelijk helemaal in de war van al die uienlucht. Afgelopen jaar lukte dat heel aardig. Hier lees je alles over combinatieteelt.

zaaien maart volkstuin moestuin bosui wortel
Zaaien in maart: wortels en bosui
En nu ik toch al gebroken had met mijn principe, heb ik onder dat plastic ook meteen wat spinazie en botersla gezaaid. Eigenlijk is het plastic niet nodig, maar zo gaat het kiemen wel wat sneller. Zeker met die koude nachten waarbij soms nog sprake is van nachtvorst is dat wel zo prettig.

botersla spinazie koude bak voorjaar nachtvorst moestuin volkstuin
Spinazie en Botersla onder het plastic
Van een forse beukenhaag (Fagus Sylvatica) heb ik enkele mooie stekken genomen. Ongeveer pinkdikte, onderaan schuin afgeknipt en zo in de grond gestoken. De knoppen op deze stekken beginnen al uit te lopen, dus dat is een goed teken. Ik wil er een mooie boog van laten groeien bij de ingang van de moestuin. Dat zal nog wel een aantal jaren gaan duren, maar het leek me een leuk project. Overigens heb ik ook een aantal stekken gezet van de vlierbes (Sambucus Nigra) en de vlinderstruik (Buddleja). Deze stekken beginnen allemaal al uit te lopen dankzij het aangename weer.

Stekken van de beuk (fagus sylvatica)

Vooruit, nog een shot van het ingezaaide bed. Op de voorgrond heb ik een mengsel van wilde bloemen gezaaid (eind vorig jaar). Dat is altijd goed voor de bijen op de moestuin. Dat moet allemaal nog gaan kiemen, maar je ziet dat zandgrond snel opdroogt in de zon, dus dat kiemen komt wel goed.

Ingezaaid moestuinbed en wilde bloemenmengsel op de voorgrond.

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Sta je nog in de ruststand of ben je al volop aan het zaaien? Ik ben reuze benieuwd. Superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden