Moestuin Update Juni

|B| De Boon in de Tuin
Als het onkuid je tegemoet groeit, de aardbeien rijp zijn en de spinazie begint te schieten, dan weet je, het is juni! In deze blog een update van de moestuin in juni met o.a. bieten, wortels, bonen en boerenkool. Lees snel verder!

moestuin volkstuin juni

De kruidenhoek groeit lekker dit jaar. Er staat peterselie, tijm, oregano, salie, maggi, rozemarijn en wat verdwaalde Marokkaanse munt. De kruiden oogst ik regelmatig om ze vervolgens te drogen. Daarna maal ik ze fijn in een oude koffiemolen en bewaar ik ze in lege blikken appelstroop. Altijd handig om bij de hand te hebben tijdens het koken.

kruiden moestuin volkstuin juni
de (on-)kruidenhoek

De wortels zijn redelijk opgekomen, maar de piepers (Frieslanders) hebben het zwaar dit jaar. Was eerst nog sprake van nachtvorst, daarna veranderde het weer in warm en droog. Zo droog dat de zandgrond waarop ik tuinier gewoon verstuift. Niet optimaal voor de aardappels. Ik moet dan ook nog maar zien of er wat te oogsten valt. Helaas, maar zo is het leven van een moestuinder.

wortels bosui aardappels moestuin volkstuin
de wortels met in het midden (goed kijken ;-) een rijtje bosui
De bonen (ras Stanley) daarentegen doen het lekker. Ze zijn mooi opgekomen. Ik heb ze met een tussenpoos van twee weken na elkaar gelegd. Dat zie je nu duidelijk terug in de grootte van de planten (achterste 2 rijen zijn later gelegd). Door met tussenpozen te zaaien heb je altijd verse boontjes. Immers, de eerste pluk is altijd het lekkerste. De oogsten daarna van dezelfde plant zijn altijd wat minder.

boerenkool bonen moestuin volkstuin
bonen (Ras Stanley) en daarachter boerenkool 
Daarachter staan wat boerenkoolplanten die ik heb uitgeplant. Juni is een prima tijd daarvoor. Het net dat erover zit, is een net om koolwitjes en ander gespuis zoals duiven tegen te houden. Ik heb het onlangs aangeschaft en ben er heel tevreden mee. Het fijne eraan is dat het onkruid er niet doorheen groeit. Dat heb je wel altijd bij de reguliere vogelnetten. Verder heb ik de indruk dat het net het zonlicht wat dempt en daardoor verbranding door de zon op de bladeren voorkomt. Ik overweeg om er meer van te kopen.

boerenkool winter moestuin volkstuin
boerenkool onder insectengaas
De pompoenen en courgettes hebben het naar hun zin en groeien als kool. Beide planten zijn gulzige eters en drinkers, daarom heb ik de bedden heb ik aangevuld met wat zakken potgrond. Maar eens kijken hoe dat uitpakt.

courgette pompoen moestuin volkstuin
pompoenen en courgettes
Dan de appelboom. Jongens, jongens wat een voorjaar was het. Alle bloesem kapot gevroren door de nachtvorst. Een flinke tegenvaller voor iedereen die fruit heeft staan. Toch zijn een drietal bloesems in geslaagd om bevrucht te worden. Dat worden drie hele speciale appels dit jaar.

golden delicious appel moestuin volkstuin
appelras Golden Delicious
Met het groeien van alle gewassen, begint ook de composthoop weer gevuld te raken. Onkruiden die nog niet in het zaad zijn geschoten gaan er gewoon op, evenals de doorgeschoten spinazie en andere ongein. Regelmatig een gieter water erop zorgt ervoor dat de composthoop niet te droog wordt en dat het composteringsproces niet tot stilstand komt.

composteren composthoop moestuin volkstuin
composthoop komt weer tot leven
Ik heb een moeilijke relatie met knoflook. Stond ie een paar weken nog lekker fris op het land, de zon en warmte lijken hem nu toch niet erg goed te doen. Eerlijk gezegd snap ik dat niet zo goed. In landen waar knoflook van nature groeit is het ook warm en droog en daar hebben ze knollen zo groot als vuisten. Als iemand het antwoord weet, let me know! Eeuwige roem zal U ten deel vallen. Binnenkort maar eens paar bollen eruit trekken om te zien of ik ze kan gaan oogsten. De sla daarentegen doet het weer uitzonderlijk goed. Ik heb nog nooit zulke mooie sla gehad.

knoflook moestuin volkstuin
knoflook verpietert en super sla

De bietjes gaan lekker. Links staat een rijtje van het ras Burpee's Golden. Dat zijn bieten met een leuke tekening van binnen. Rechts staat het ras Detroit. Het klinkt lekker stoer en ze doen het altijd. Alles over bieten check je hier.

bieten rode biet kroten moestuin volkstuin
bieten Burpee's Golden en Detroit
En last but not least, de bonen. Als Boon in de Tuin moet ik natuurlijk ff een foto maken tussen de bonen. Het lijkt wel een wereld op zich, daar zo tussen ranke bonenstruiken. Het ras is Stanley. Dat zijn stambonen en dat betekent dat ze gewoon lekker laag blijven. Wel even op de knietjes oogsten, maar verder geen gezeul met stokken en bouwwerken en dingen die omwaaien. Hier spreekt een luie moestuinder.

bonen stambonen moestuin volkstuin
bonen en hun eigen wereldje

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Sta je nog in de ruststand of ben je al volop aan het zaaien? Ik ben reuze benieuwd. Superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden