Moestuin Update September

|B| De Boon in de Tuin
De ochtenden zijn al een stuk frisser en de lucht is vochtig. Mistvlagen over heide en laagstaande zon die daar doorheen schijnt. Een schitterend beeld en dan weet je: het is herfst. Daarom in deze blog een update van mijn moestuin in de aanloop naar de herfst.



Bij het aanbreken van september bevliegt me als moestuinder altijd de weemoed. Het einde van de zomer komt in zicht en daarmee ook van het grootste gedeelte van het moestuinseizoen. En ook al duurt het nog even, lange donkere winterdagen liggen voor ons. Ik weet het, ik ben een week mannetje.

Je weet wat goed ging dit seizoen, maar volgend jaar is het weer opnieuw een verrassing in de tuin en ik hou van zekerheid. Het einde van het seizoen is loslaten wat je had. Vol verwachting de herfst en de winter door en dan maar zien wat het volgend seizoen gaat brengen. Voor iemand die van zekerheid houdt een haast onmogelijke opgave. Het liefst had ik een eeuwigdurend moestuinseizoen. De overgang van zomer naar herfst. Een onmogelijk dilemma. Eerder schreef ik al eens deze column over de herfst. 

pompoenen courgette herfst augustus september moestuin volkstuin
pompoenen en courgettes aan het einde van de zomer
Het bed met de pompoenen en de courgette geeft heel mooi aan dat het einde van de zomer nadert. De bladeren verkleuren van groen naar geel en de pompoenen beginnen er steeds meer tussenuit te steken met hun feloranje kleur.

pastinaak herfst augustus september moestuin volkstuin
Pastinaak op voorgrond en daarachter de herfstboerenkool (staat eigenlijk al iets te hoog)
De boerenkool is dit jaar erg hard gegaan. Wellicht heb ik hem wat te vroeg gezaaid (begin mei), maar ik was bang dat ze, net als vorig jaar, niet op tijd zouden gaan groeien voor de winter. Vorig jaar had ik dus nauwelijks boerenkool en nu heb ik hem eigenlijk te vroeg. Een ander verschil is ook dat dit herfstboerenkool is en vorig jaar had ik winterboerenkool gezaaid.

phaecelia groenbemester moestuin volkstuin herfst augustus september
Phaecelia als groenbemester
Op enkele vrijgekomen bedden heb ik Phacelia als groenbemester gezaaid. De bijen zijn er dol op en het komt erg snel op dus het houdt het onkruid prima tegen. Alles over nateelt en groenbemesting in de moestuin lees je in deze post.

Golden Delicious herfst augustus september moestuin volkstuin
de appel Golden Delicious
Een vast item in mijn moestuinupdates is inmiddels de appelboom geworden. Door de forse nachtvorst tijdens de bloeiperiode in het voorjaar, zijn er maar weinig appels tot ontwikkeling gekomen. De meeste bloesem was bevroren. Toch zijn er drie appels gaan groeien en ze zijn nu ongeveer rijp. Ik laat ze nog een weekje hangen en dan haal ik ze eraf voordat wespen of ander ongedierte zich eraan tegoed gaat doen.

oregano herfst september augustus moestuin volkstuin
rare bloeivorm bij de oregano
Medio juni heb ik de kruidenbedden wat opgeschoond en de oregano gesnoeid. Bij het snoeien viel me op dat de oregano veel uitlopers had gevormd. Deze heb ik eraf genomen en apart in de grond gezet. Nu blijkt dat aan deze 'stekken' bijzondere bloeivormen/bladen komen die ik nog niet eerder heb gezien bij orgeano. Weet iemand wat dit is?

dahlia's herfst moestuin volkstuin september augustus
de dahlia's
De dahlia's doen het bijzonder goed op de zandgrond. De achterste struiken zijn nu ongeveer twee meter hoog en geven daarmee een mooie achtergrond op de moestuin.

Afrikaantjes herfst moestuin volkstuin augustus september
de afrikaantjes uit eigen opkweek (no-filter)
De afrikaantjes heb ik zelf gezaaid van zaad dat ik vorig heb ik bewaard. Ze doen het erg goed en geven leuke kleurexplosies in de moestuin. Echt een aanrader als je eens wat knallende kleuren in de tuin of moestuin wilt hebben.

zonnebloem herfst augustus september moestuin volkstuin
een zonnige zonnebloem
Tot slot een uitsmijter om mee af te sluiten: een knalgele zonnebloem tegen een strak blauwe lucht. De zonnebloemen zijn opgekomen uit overgewaaid zaad van de tuinbuurman. Ik vind het niet erg en laat ze lekker doorgroeien. De vogels zijn straks verzot op de pitten, dus zo krijgt iedereen mooi wat ie wil.

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Sta je al in de ruststand of ben je al volop aan het zaaien? Ik ben reuze benieuwd. Leuk om je reactie te lezen in de comments!

Deel met je vrienden